Nie wszystkie desery muszą tuczyć

Czy jedząc słodycze, musimy mieć poczucie winy z powodu nadmiaru spożywanych kalorii i cukru? Wbrew pozorom – nie! Możemy przygotować desery, które zaspokoją nasze kubki smakowe, a jednocześnie dostarczą organizmowi wartościowych składników odżywczych. Wystarczy odrobina umiejętności kulinarnych i trochę fantazji.

Niemal każdy z nas ma potrzebę sięgnięcia po coś słodkiego. Jest ona obecna od wieku niemowlęcego, gdy dziecko zaznaje poczucia bezpieczeństwa przy słodkim mleku mamy.

– Dzieci możemy zaczarować słodyczami. Gdy taki maluch dostanie kolorowy napój, zyskujemy jego wdzięczność. Skłonność do rzeczy słodkich ma w sobie coś z uzależnienia. Gdyby ktoś zażył lek podawany narkomanom, przestałby czuć przyjemność, na przykład po zjedzeniu czekolady, bo słodycze działają na obszary przyjemności w mózgu – tłumaczyła Beata Głowacka, prelegentka Klubu Zdrowia w Chrzanowie.

Problem w tym, że ta przyjemność przekłada się na spożywanie ponad 40 kilogramów cukru rocznie na osobę! To prawie pięć razy więcej niż zaleca Światowa Organizacja Zdrowia. Narażamy się tym na liczne konsekwencje, jak wzrost poziomu cholesterolu, niszczenie zębów, zakłócona równowaga chemiczna i hormonalna organizmu. Taki styl życia sprzyja rozwojowi wielu chorób (w tym nowotworów). Nie musimy jednak całkiem rezygnować ze słodyczy. Wystarczy przestawić się na te robione własnoręcznie z produktów, które dostarczą nam witamin i innych składników odżywczych.

Beata Głowacka, prowadząca blog kulinarny, bazuje na deserach bez mąki, jajek, cukru i nabiału. Poniżej przedstawiamy kilka przepisów, jakie przekazała uczestnikom Klubu Zdrowia.

Nutella wegańska

Składniki: 1 awokado, 10 namoczonych lub świeżych daktyli, 1 laska wanilii, 2 łyżki masła orzechowego, 4 łyżki karobu w proszku, szczypta soli.
Sposób przygotowania: Wszystkie składniki zmiksować na krem.

Gofry pomidorowe

Składniki: 1 puszka pomidorów cherry w soku, 10 łyżek mąki z ciecierzycy, 1 banan, 1/2 łyżeczki przyprawy do piernika.
Sposób przygotowania: Pomidory zblendować na gładką masę. Dodawać stopniowo mąkę z przyprawą, powoli mieszając, by uzyskać gęste ciasto na gofry. Odstawić na godzinę. Banana zblendować na mus i dodać do ciasta. Piec w gofrownicy 8 minut. Wystudzić na kratce.

Koktajl kokosowy z mango

Składniki: 1/2 szklanki wiórków kokosowych, 2 szklanki wody, 1/2 dojrzałego mango, 1 łyżka soku z cytryny.
Sposób przygotowania: Wiórki zalać 1/2 szklanki wrzątku i odstawić na kilka godzin. Namoczone zmiksować z 1 szklanką bardzo ciepłej wody. Odcisnąć do dzbanka przez gęstą ściereczkę. Pozostałości przesypać do blendera, zalać pozostałą 1/2 szklanki gorącej wody i ponownie zmiksować. Odcisnąć przez ściereczkę do reszty mleka i wystudzić. Mango obrać i zmiksować z uzyskanym mlekiem kokosowym, dodając pod koniec sok z cytryny.

Sezamki

Składniki: 10 daktyli, 50 ml ciepłej wody, 3 łyżki inuliny, 1 szklanka sezamu, szczypta soli.
Sposób przygotowania: Daktyle zalać ciepłą wodą i odstawić na godzinę. Zmiksować je z wodą i inuliną na mus. Dosypać sezamu i soli, dokładnie wymieszać. Masę rozsmarować na papierze do pieczenia. Podpiec przez 35 minut w temperaturze 150 st. C. Wystudzić. Kroić ostrym nożem.

Więcej przepisów można znaleźć na www.swojskozfasolka.pl stronie prowadzonej przez Beatę Głowacką.

Marek Oratowski

Artykuł ukazał się w tygodniku ziemi chrzanowskiej „Przełom” nr 46 dnia 16 listopada 2016 r. 

 

Author: Sprawy Zdrowia

Udostępnij ten wpis

5 komentarzy

  1. ja ie zgadzam bo nie wszystko co slodkie jest tczace. Sztuka to odpowiednia dawka kalorii i oczywiscie zdrowsze wybory. ja jem czekolade ale lpsza niz nadziewana, jem ciastka owsian i ciasta z marchewki czy buraka albo paczki z piekarnika. Generalnie wszystko jest tyle z troche przerobione i dopasowa tak zebym nie tyla. Polecam firme Cel z Gdyni gdzie nauczylam sie tego wszystkiego i dodoatkowala zrobiono mi tam badania zywej kropli krwi ktore tez pmogly okrslic jak stan zdrowia u mnie sie ksztaltuje 🙂

    Post a Reply
  2. ależ pewnie że nie muszą jak ja kiedys tez myslalam ze jak dieta to tragedia bez slodyczy bez niczego a jest w sumie calkiem calkiem inaczej, jem sobie wszystko fajnie tylko musze uwazac głownie na ilosc kalorii ktore pochlaniam. Czasem jest meczace jednak patrzac na mozliwosci czyli nie jedzenie wcale a jedzenie slodkosci i tak wole ta druga opcje 🙂 ja akurat mam diete od dietetyka http://www.twojcel.eu ale pewnie sa inne sposoby na utrate i utrzymanie wagi 🙂

    Post a Reply
  3. Nie muszą, co więcej pozwalają schudnąć 🙂 Jadłam je na diecie Vitalii i schudlam 3 rozmiary.

    Post a Reply
  4. Dziewczyny odchudzanie proponuje zaczac od motywacji, jak chcecie cos na motywacje, poszukajcie sobie w goglu; odchudzanie przed i po by sasetka

    Post a Reply
  5. Francuskie desery do lekkich nie naleza, wiec aby utrzymac linie, musialam znalezc ich odpowiedniki w wersji light. Kiedy przyrzadzam francuski mus czekoladowy, nie uzywam cukru, a i tak czuje, ze przenosze sie w wyzszy wymiar czekoladowego wtajemniczenia.

    Post a Reply

Pozostaw Komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *