Soki i koktajle – pij na zdrowie!

Są smaczne, zdrowe, sycące i dostarczają cennych witamin, składników mineralnych i fitozwiązków. Dlaczego jeszcze warto pić soki i koktajle?

 

Dlaczego warto pić soki i koktajle?

Moda na picie świeżo wyciskanych soków i przyrządzanie koktajli trwa. Propagatorzy tego trendu przekonują, że picie soków z surowych warzyw i zielonych roślin jest najefektywniejszym sposobem dostarczenia organizmowi składników odżywczych.
Warzywa oczyszczają i wzmacniają organizm, a przyjmowane w formie świeżo wyciśniętego soku są lekkostrawne i szybko dostarczają wielu cennych witamin, składników mineralnych i fitozwiązków. Powinno się pić je powoli, aby pobudzić aktywność gruczołów ślinowych, które rozpoczną proces trawienia. Soki warzywne pije się pół godziny przed posiłkiem.
Doskonale do wyciskania soków nadają się marchew, szpinak, seler, jarmuż, kapusta, sałata, ogórek i burak. Bardzo smaczną kompozycją jest sok z marchwi i jabłek z dodatkiem selera i buraka. Można dodać do niego odrobinę imbiru. Jeśli do soku dodamy liście mniszka lekarskiego, to taka mieszanka będzie nie tylko wzmacniać, ale i oczyszczać krew. Preferuje się używać wyciskarek do soków zamiast sokowirówek.
Oprócz soków można spożywać zielone koktajle, które są mniej pracochłonne niż wyciskanie soków. Koktajl szybko zaspokoi głód, gdyż przygotowanie go trwa zwykle minutę. Mogą pić je dzieci, młodzi i starsi. Koktajle stanowią ważny składnik diety odchudzającej, bowiem używane do ich zrobienia warzywa liściaste i owoce (używamy zawsze dojrzałych owoców) są zwykle niskokaloryczne. Ponieważ zawierają sporo błonnika to sycą, a cukry w nich zawarte są wolno przyswajalne. Jeśli ktoś zechce, może do koktajlu dorzucić łyżkę zmielonego siemienia lnianego, kilka namoczonych orzechów i nasiona chia. Przy dodatku orzechów nieznacznie zmieni się kaloryczność koktajlu. Dla zdrowia, jeśli nie codziennie, koktajle warto pić trzy razy w tygodniu.
Przykładowe kompozycje koktajlowe:
  1. 1 szklanka szpinaku, 1 szklanka liści sałaty rzymskiej, 1 szklanka napoju roślinnego
  2. 1 szklanka szpinaku, pół szklanki świeżego ananasa, pół szklanki mango, 1 banan, ćwiartka awokado, 1 szklanka soku z pomarańczy
  3. pół szklanki szpinaku, po pół szklanki soku pomarańczowego i mrożonych borówek, 1 banan, pół szklanki mleka roślinnego lub naturalnego jogurtu
  4. 2 brzoskwinie, 1 banan, 1 szklanka jarmużu, 1 szklanka soku pomarańczowego, ćwierć szklanki wody kokosowej
Zanim wypije się poranny sok warzywny lub koktajl, warto wcześniej wypić szklankę letniej wody z sokiem wyciśniętym z połowy cytryny i popić kolejną szklanką wody. Najlepiej byłoby udać się potem na godzinny szybki spacer lub inną aktywność na powietrzu.
Agata Radosh

Author: Sprawy Zdrowia

Udostępnij ten wpis

13 komentarzy

  1. Mnóstwo wartościowych informacji na temat właściwości warzyw i owoców, ich działania znalazłam na stronie terapiasokami.pl to sklep z wyciskarkami do soków, widac, że nie tylko sprzedaja urządzenia, ale dziela sie wiedzą,zajrzyjcie http://terapiasokami.pl/wlasciwosci-warzyw ja korzystam z tych informacji, są darmowe

    Post a Reply
  2. Codzienna dieta jest uboga w witaminy i minerały. http://terapiasokami.pl/wlasciwosci-owocow Niedobory zaś prowadzą do bardzo poważnych zmian chorobowych i wpływają negatywnie na działanie całego organizmu: od układu odpornościowego i pokarmowego po system nerwowy i krążenie. Podstawą zróżnicowanej diety jest dobieranie produktów tak, aby każdego dnia dostarczyć organizmowi odpowiednią ilość witamin. Dzięki temu będziesz w stanie zwalczyć infekcje, bakterie, wirusy, a nawet choroby cywilizacyjne.

    Post a Reply
  3. Świetne przepisy. Ja już też wiem, że jednym z kroków do zdrowia całej rodziny są świeże soki owocowo-warzywne. Moje dzieci nie przepadają za owocami ale koktajle piją bardzo chętnie. Mogę polecić 2 książki Victorii Boutenko – „Zielony eliksir życia” oraz „Zielone koktajle” znajduje się tam bardzo dużo przepisów na koktajle i smoothies.

    Post a Reply
  4. Woda, którą pijemy w postaci napojów, herbat lub samej wody pomaga wypłukać z organizmu toksyny. Od jakiegoś czasu zwracam uwagę na prawidłowe nawodnienie organizmu i widzę pozytywne zmiany. Zamontowaliśmy nawet w kuchni filtr domowy polskiej firmy Fitaqua i to jest wielkie ułatwienie w pozyskiwaniu zdrowej wody.

    Post a Reply
  5. Jeśli zdrowe koktaile to tylko na filtrowanej wodzie – takiej z filtra molekularnego z mineralizacją bo woda prosto z kranu często może zepsuć smak koktajlu

    Post a Reply
    • Filtr molekularny z naturalną mineralizacją 🙂

      Post a Reply
  6. A kto z Was pije soki z dodatkiem np. pietruszki albo jarmużu? Do mnie jakoś dodatek warzyw w sokach nie przemawia a podobno są pyszne i bardzo zdrowe

    Post a Reply
  7. A kto z Was pije soki z dodatkiem np. pietruszki albo jarmużu? Do mnie jakoś dodatek warzyw w sokach nie przemawia a podobno są pyszne i bardzo zdrowe

    Post a Reply
  8. Szczególnie zimą warto sięgać po takie soki i koktajle! Ja zazwyczaj robię je na bazie jogurtów, ze względu na florę bakteryjną. Dzieci też chętniej wypiją taki koktajl jak nie widzą składników. No i są to naturalne suplementy wspomagające organizm.

    Post a Reply

Pozostaw Komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *